Museu d’Art de Sabadell, Acadèmia de Belles Arts i L’Estruch. Inauguració 4 de setembre de 2024

GRIS PLOM presenta una constel·lació d’obres d’art, de documents escrits i visuals, així com d’activitats concebudes i realitzades per artistes de la ciutat, que mostra Sabadell com un gran actiu creatiu. GRIS PLOM estableix el punt d’arrencada a mitjan anys seixanta del segle passat i arriba fins avui, tot relatant-s’hi la conformació d’una xarxa d’arts visuals que és metropolitana, nacional i internacional, i que es desenvolupa en un moment que coincideix amb la transició inspirada pels ideals democràtics i la transició cap a una economia post industrial.

GRIS PLOM construeix un relat panoràmic que s’estén a diferents espais de la ciutat –el Museu d’Art de Sabadell, l’Acadèmia de Belles Arts i L’Estruch–. Aquest relat es presenta en diàleg amb l’obra d’una seixantena d’artistes que hi han estat vinculats, de manera que inclou la narració d’un seguit d’esdeveniments relatius a la història de l’art en relació amb la història recent de la ciutat.

GRIS PLOM inclou un programa d’activitats i accions disseminades per tota la ciutat. Un dispositiu d’activació crítica. L’objectiu és obrir, interpel·lar, desbordar continguts i obrir nous imaginaris.

TRES EIXOS, TRES ESPAIS

Acadèmia de Belles Arts: FER CIUTAT

Els moviments creatius, culturals i socials a Sabadell a la dècada dels anys seixanta del segle passat, com a la majoria de ciutats de Catalunya en els anys del tardofranquisme, despleguen importants moviments d’agitació en moltes direccions. A Sabadell aquesta efervescència es posa en moviment, entre altres, a través de les associacions de veïns, les associacions d’estudiants, els joves creadors i determinades figures representatives dels partits polítics d’esquerra, encara il·legals.

En aquest context, l’Acadèmia de Belles Arts tingué un paper molt important. No sense friccions entre els socis, la institució va obrir les portes a les noves energies creatives i experimentals, que en aquells anys històrics totes tenien una intencionalitat clarament política de rebuig al règim i a la seva grisor cultural.

Les obres d’art, els documents visuals i gràfics de GRIS PLOM presentats a l’Acadèmia de Belles Arts ens parlen d’aquesta simbiosi entre creació experimental, canvis tecnològics, continguts culturals i ciutat.

Museu d’Art: LA IMAGINACIÓ DE L’ART

Els documents visuals i gràfics de GRIS PLOM presentats al Museu d’Art parlen d’iniciatives públiques i privades que han donat suport a la creativitat de la ciutat en tots els seus llenguatges, com també de les transformacions que ha viscut aquest sector de la cultura a Sabadell.

Les obres presentades al Museu d’Art mostren la capacitat de l’art de transferir continguts al nivell de la imaginació i la sensibilitat estètica. Presències singulars, diferenciades, cada una configura un univers de sentit amb capacitat de retornar a la ciutat de Sabadell la construcció de relats i imaginaris que les arts visuals van construint.

Nau Estruch: ESDEVENIR POSTINDUSTRIAL

Els documents visuals i gràfics de GRIS PLOM presentats a la Nau de l’Estruch parlen del procés de transformació de Sabadell de ciutat industrial a postindustrial. Per la seva banda, les obres d’art presents a la mostra despleguen un mostrari de les pràctiques performàtiques contemporànies produïdes a Sabadell els darrers anys, com també obra d’artistes que exploren relacions entra art i ciutat.

Text complet i artistes participants a la web de Gris Plom:

-Publicitat-