Del 22 de juny al 18 de setembre de 2022. Fundació Foto Colectània. Barcelona
El de la mostra Dissenys habitats, ret homenatge a Helena Almeida (de a fotografia Desenho habitado) i també del concepte de disseny en la seva accepció renaixentista, que es refereix tant al dibuix com al projecte i al procés mental de traslladar l’imaginat per l’artista a l’obra. Un exercici que defineix amb precisió el fascinant treball d’aquests creadors.
La coincidència que tant Almeida com Madoz realitzin esbossos possiblement guarda relació amb el seu interès per l’íntim i vivencial. Els dos autors realitzen infinitat d’esbossos -que no sempre es converteixen en obres finals- com a primer pas per a materialitzar les seves idees a través del llapis i el paper. En aquesta exposició hem volgut ressaltar el valor intrínsec d’aquests dibuixos com a mers i bells esbossos, el resultat dels quals expressen per mitjà de la fotografia.
Almeida intervé a vegades l’obra amb estudiades pinzellades o traços de llapis, i sempre ens fascina amb els seus exercicis de reflexió i teatralitat.
Madoz dibuixa en els quaderns personals que ha anat guardant al llarg dels anys, que vam mostrar per primera vegada en aquesta exposició juntament amb alguns dels objectes que assembla artesanalment. Així, els seus esbossos es converteixen en objectes i els seus objectes en imatges, amb el seu característic estil i cops de màgia.
Helena Almeida (1934-2018)
Artista imprescindible en el panorama internacional de l’art contemporani, i una de les figures més conegudes de l’art portuguès.
Les fotografies d’Helena Almeida, que habitualment s’organitzen en sèries, es caracteritzen per l’ús del blanc i negre, i per la presència del cos de la pròpia artista. Inicialment, vídeos i dibuixos funcionen com a estudis, que es desenvolupen posteriorment en les seves fotografies.
Chema Madoz (Madrid, 1958)
És un dels artistes espanyols més singulars i amb major reconeixement nacional i internacional de la fotografia contemporània. Amb formació en Història d’Art, estudia fotografia en el Centro de Enseñanza de la Imagen. En 1985 realitza les seves primeres exposicions individuals. A partir dels anys 90 la seva obra entra en el circuit internacional de galeries, i des de llavors la seva obra s’ha exposat en nombroses ocasions en museus i centres d’art com ara el CGAC (Santiago de Compostel·la, 1998), FOTOFEST (Houston, 2000), Museo de Bellas Artes (Caracas, 2001), Fundación Telefónica (Madrid, 2006), Hermitage Museum, (Kazan, 2011), el CCBB (Rio de Janeiro) o Els Rencontres de la photographie (Arles, 2014).