Els mítics anys 60 i el sound system de Barcelona a l’Estruch

0
adria punti documental musical sabadell

L’Estruch acull un cicle de documentals musicals, cada primer dijous de mes, de febrer a juny, coordinat pel sabadellenc Nando Caballero, on veurem produccions recents destinades als amants de la música que vulguin descobrir històries apassionants i properes de l’escena independent.

La primera sessió tindrà lloc el dijous 6 de febrer, amb Champán para todos (2018), de Lola Lapaz, un documental musical que segueix la trajectòria artística de Sergio Algora (1969-2008), fundador del grup de pop alternatiu El Niño Gusano. Després de publicar diversos discos amb altres formacions i llibres de poesia, teatre i narrativa breu, la mort el va sorprendre als 39 anys, mentre dormia, a causa d’una fallada cardíaca.

La segona sessió serà el dijous 5 de març amb Sonido mosca (2019), de Nando Caballero. Un documental situat als mítics anys 1960, que partint del barri barceloní del
Poble Sec, explica la història dels amplificadors per a instruments Sinmarc i del grup de
rock Los Salvajes. El documental també fa parades a moltes de les formacions més
contundents i pioneres del rock barceloní de l’època i tracta el negoci musical que just
acabava de començar.

El 2 d’abril es podrà veure Adrià Puntí (2012), de Xavier Puig i Raimon Fransoy. Es
tracta d’un recorregut per l’inesgotable imaginari d’un dels creadors més importants del
nostre país a través dels ulls del seu germà i alter ego Josep Puntí. Un viatge trepidant,
construït amb retalls de vida, de paisatges, de música i de poesia, que esbossen la
complexitat d’una personalitat única. A partir del període menys amable de la seva
carrera, el documental ofereix algunes de les claus per entendre el desencaixament
entre la indústria musical i un dels seus mites vivents.

El 7 de maig veurem El passat és un error (2018), de Vicenç Ferreres.
Les germanes Anna i Laia Pantinat i Lula Thomas són Pentina’t Lula, les Riot Ladies de
l’escena underground barcelonina. Catalitzen el trauma d’haver patit una educació
musical absolutament anacrònica fent cançons curtes que sonen a garatge-punk amb
lletres transgressores i iròniques a favor del feminisme i de la llibertat d’expressió. Des
de l’autogestió i el cooperativisme volen construir la new wave catalana i poder riure’s
de tot.

Finalment, el 4 de juny Joana Fornós presentarà The Bass of Women (2019). L’escena
Sound System de Barcelona convoca milers de nois i noies a ritme de reggae i altres
estils d’origen jamaicà. També es caracteritza per llançar missatges d’igualtat, respecte
i solidaritat. El paper de la dona, però, continua relegat a un segon pla. Aquest
informatiu documental planteja moltes preguntes com on són, elles? Quina és la seva
aportació a l’escena? Una anàlisi en clau feminista de l’escena Sound System
barcelonina. Selectores, sing-jays, productores, ballarines i promotores combaten la
invisibilitat de la dona a la cultura musical d’arrel jamaicana.

-Publicitat-